2010. július 22., csütörtök

Workshop 2. rész - fusing

A következő nap az ezüst gyurma után az üveg jegyében telt.
Mivel a résztvevők mindegyike valamilyen formában dolgozik az üveggel, ezen a napon nem magával az olvasztással, rogyasztással, üveg vágással ismerkedtünk, hanem kipróbáltunk új anyagokat, technikákat.
A fusing egy elég hosszú folyamat. Kezdődik a minta kigondolásával, az üveg kiválasztásával. Ezt követi az üveg méretre vágása. Majd minden méretre vágott elemét, egyenként megtisztítunk, zsírtalanítunk. Ezt követi a megtervezett darab összeállítása. Ha esetleg szükséges itt-ott még tisztítás előtt,előcsiszolhatjuk  de ha ez ember lánya ügyesen vág üveget akkor erre  a lépésre nincs szükség.:-)

És az üvegek bekerülnek a kemencébe. 
Amint ez látszik a képen nem egy kispályás kemencével volt dolgunk, elég méretes egy darab.:-)))


 Az én üvegeim ebből, alulról a második sor, a többi a lányok munkája. Ebben a fázisban lehetett pl. beszórni Thompson porral.

Ezek után jön a megfelelő hőfokon való égetés, majd a lassú kihűtés, ami egy lényeges lépése a folyamatnak.


Másnap reggel kivettük a kemencéből a kihűlt termékeket. Itt már látszik a kemence mérete.:-) Imádtam.:-))


Látható, hogy az üveg mennyire kigömbölyödött.:-)

Miután az üvegrogyasztás részével megvoltunk, jöhetett a többi munka. Csiszolás és a homokfújás. Ez most olyan kevésnek hangzik, de ezzel is volt ám dolgunk bőven.

A csiszolásnál az üveg élét derékszögűre kellett lecsiszolni, eléggé unalmasnak hangzik, de mégsem az. Állandó koncentrálást igényelt, mert könnyű volt 1-2mm elcsiszolni.:-)) Lehetett sarkokat vagy épp 30, 45 fokos éléket is csiszolni. Kinek mi tetszett.

Csiszolás után jött a homokfújás. Ez egy fantasztikus dolog. Nekem nagyon nagy élmény volt. Ki kellett találnunk a mintát,(ez akármi lehet). Utána egy speciális homokfújó fóliából ki kellett vágni, majd a maradék felületet is kitakarni. Mindezt nagyon körültekintően, mert ami kilátszott a fólia alól az nem menekült a homok elől (így célszerű csak a mintának kilátszania). Sajnos a homokfújó gépet nem fotóztam le, de kerestem egy hasonló amivel mi is dolgoztunk, csak hogy fogalmatok legyen.:-) 

Nahát kb. így nézett ki. :-) Mint Mikrobi!:-) 

A két fekete "pöttyszerűség" a kesztyű. Oldalt beteszed a kabinba a megmunkálandó, előkészített üveget. Utána belebújsz a kesztyűbe és kezdődhet a móka!:-) A miénket egy alsó pedállal kellett működtetni. Valami fantasztikus érzés volt látni ahogy pillanatok alatt változott a kezemben az üveg. Nagyon élveztem.:-) Homokfújás után vissza lehet tenni az üveget a kemencébe tűzpolírozni, így a homokfújt felület sokkal selymesebb lett.

És íme a kész végeredményem:
 Csiszolt, homokfújt próbálkozások!:-)


12 megjegyzés:

  1. Szépek lettek! Az én kedvencem a virágszirmos rózsaszín-mályva :)))

    VálaszTörlés
  2. Mindenkinek az volt a befutó!:-)) Van 1-2 jó üveg benne, amit majd felhasználok ékszernek, ez is közte van. A többi majd csak én gyönyörködöm.:-)

    VálaszTörlés
  3. óó, de szépek!! a virágszirmos nekem is nagyon tetszik, de a kétféle zöld és piros még jobban :))
    egy kérdés pedig, ha szabad: mi az a Thompson por?

    VálaszTörlés
  4. Hűűűű, ez tök szuper! :) Nem gondoltam volna, hogy ilyet is lehet.. és naná, hogy a virágmintás a kedvencem,még az se baj, hogy rózsaszín! :)

    VálaszTörlés
  5. Tori!Az egy zománcpor, amit rá kell szórni az üveg felületére és ha a minta alapján a zománcport a homokfújóval leszedjük akkor előbukkan az alatta levő üveg. (célszerű olyan színeket választani ami eltérő).
    Nekem is a zöld bordó a kedvencem.:-)

    Köszike, Sesame!:-)

    VálaszTörlés
  6. Ez a homokfújás állat... :D még sose hallottam erről se. Állandóan jössz újdonságokkal, olyan jó!

    Amúgy nekem a kemence nem meglepő. Sőőőt :D Én az ekkorához vagyok szokva ... miután a mi "kis" ipari kemencénkbe jócskán fér anyag. És én abban égetek :D Nekem most innen a piros "labirintusos" a kedvencem mert van egy ilyen görög mintás fülbevalóm és nagy szerelem.

    VálaszTörlés
  7. Ugye Dorcy, állati jó!:-D

    És sem most láttam ilyen nagy kemencét először, de az első találkozáskor már imádtam. Nekem most még csak egy kisebb lesz hamarosan itthon, de mindenképpen fogok venne 1x egy ekkorát is.:-))) Kicsit irigykedem, hogy neked már ekkora van, de én most örülök, hogy hamaraosan lesz saját kis kemencém itthon!!! Nem kell bérégetni járni,nagyon jóóó lesz.:-)))

    A labirintusos pedig nem piros, csak rossz a képe amit csináltam, rozsdabarna.:-))))

    VálaszTörlés
  8. Nagyon jók ezek a bejegyzések, lesz még folytatás? :)
    Gratulálok a kemencéhez, akkor majdnem egyszerre lettünk kemence tulajdonosok :))

    VálaszTörlés
  9. Húúú Rita, komolyan??? Nagyon izgi!!!:-))) Milyen kemence lesz és mekkora??? Nekem sajna még kicsit várnom kell rá, Amerikából jön...:-)De már be vagyok sózva!:-)))) Remélem Te már előrébb tartasz?!:-))

    VálaszTörlés
  10. Jaj, és még 1 rész lesz, lámpagyöngy! Ez lemaradt...:-)

    VálaszTörlés
  11. Nekem a múlt héten jött meg :) Hobbi kemence, úgyhogy most már akár kerámiázhatok és tűzzománcolhatok is, bár időm változatlanul nem lett több sajnos.
    De nagyon boldog vagyok, ez nekem is nagyban megkönnyiti majd a dolgokat :)

    Várom akkor a lámpagyöngyös bejegyzést, biztosan érdekes lesz :)

    VálaszTörlés
  12. Csodazépeket alkottál megint!:-)Gratula!

    VálaszTörlés